De route
ga naar route

Reis naar Zweden

Duitsland terug

Kieler Woche 24/6 Nog steeds een noordelijke wind en de tocht naar Duitsland kon onder  zeil worden vervolgd.  Bij Damp2000 aangekomen was de wind al aangewakkerd tot 6 Bft. en betrok de  lucht en ging het in het noorden onweren.  Henri besloot Damp2000 binnen te lopen en even af te wachten hoe het weer zich zou  gaan houden.  Dit bleek een goede beslissing want er kwam een flinke onweersbui met veel wind en hagel.  Na twee uur was de bui verdwenen, de wind afgenomen tot kracht 3 Bft,  en kon de reis zeilend worden vervolgd richting Kiel.  Even buiten Kiel bleek de Kieler Woche gehouden te worden.  Dit is een jaarlijks terugkerend zeilfestijn waar schepen uit binnen- en  buitenland aan meedoen.  Het was een prachtig gezicht, al die zeilschepen op het water.  Veel andere schepen kwamen een kijkje nemen wat daar voor een scheepstype  voer dat zij nog nooit gezien hadden.  Het wederzijds groeten was dan ook niet van de lucht.  Eerst ging de Orm naar Strande om de benzinevoorraad aan te vullen voor het Kieler Kanaal.  De sluis in Holtenau ging apart voor de Orm open,  waardoor de Orm om acht uur in Rendsburg aan kwam.  Net op tijd voordat er een vaarverbod voor kleine schepen was.
25/6 Prachtig weer, geen bewolking, oosten windje, dus mee.  Op het Noord-Oostzee Kanaal mag gezeild worden, mits niet kruisend,  maar de motor moet lopen, al is het maar in de vrijloop.  De Duitse Wasserpolizei is vaak erg streng,  maar aangemoedigd door het prachtige weer,  lapte Henri dit laatste aan zijn laars.  Gelukkig is het door de langs de kant staande camera’s niet waargenomen  dat de motor niet liep.  Om elf uur kon de Orm geschut worden in de sluis van Brunsbüttel.  Op de Elbe was er stroom tegen en de wind die op het Noord- Oostzee Kanaal  zo fijn was geweest om te zeilen,  zorgde nu voor een behoorlijke golfslag.  In Otterndorf moest twee uur gewacht worden voordat het water hoog genoeg  was om bij de sluis te kunnen komen.  In Bederkesa gunde Henri zich een maaltijd in het restaurant,  tenslotte had hij er die dag al twaalf uur varen opzitten.  Omdat het hier erg druk was, met drinkende en lawaaierige jongelui,  durfde Henri de Orm hier niet voor de nacht vast te maken.  Een uur verder varen lag de sluis van Lintig.  De sluis was nu al gesloten maar het was er rustig en de volgende ochtend  zou de Orm de eerste schutting krijgen.  Omdat voor het nemen van deze sluis de mast ook neer moest deed Henri dit  maar alvast bij aankomst.  De tent kon dan wel niet meer worden opgezet maar hij kon gewoon op het dek slapen,  zo goed was de temperatuur nog. Bederkesa
de gesloten brug 26/6 In west Europa was het nu toch echt zomer geworden, het was prachtig weer.  De sluis ging om acht uur open en toen was het twee uur varen naar de volgende  sluis in Schiffdorf,  waarna om elf uur Bremerhaven werd bereikt.  Henri besloot hier een uur te wachten om gunstige stroom op de Wezer te hebben.  Met stroom en wind mee werd Elsfelth zeilend binnen de korste keren bereikt.  Hier moest de mast weer naar beneden om de lage bruggen naar Oldenburg te kunnen nemen.  Hier aangekomen werd eerst gegeten waarna de Orm deze keer niet te laat was  om nog door de sluis te kunnen gaan.
Op het Küstekanaal lag een Nederlands vrachtschip waarvan Henri de marifoon  mocht gebruiken om naar Yvonne te bellen.  Deze keer zou het Elisabeth Fehn Kanaal worden gevolgd,  gezien het vele oponthoud van de heenweg op het Küstekanaal.  Om tien uur ’s avonds werd de Orm vastgelegd aan het remmingswerk van  de eerste lage brug,  die uiteraard om deze tijd niet meer open ging.  De mast werd weer opgezet evenals de tent en  Henri kon gaan genieten van een welverdiende nachtrust.
27/6 Helaas ligt een brug altijd bij een weg.  Om vijf uur in de ochtend werd Henri alweer wakker gemaakt door het lawaai van  het drukke autoverkeer.  Hij moest tot acht uur wachten tot de eerste brugopening.  Omdat de Orm alleen was die ochtend,  zich niet houdend aan de maximumsnelheid en  doordat de brug/sluiswachter goed mee hielp,  werden de bruggen en sluizen tot het getijde riviertje de Leda snel genomen.  Het werd eb dus de stroom was mee.  Door de snelheid was het vaak moeilijk de Orm de vele krappe bochten door te krijgen.  Om twaalf uur werd Leer bereikt waar Henri bij de watersportvereniging ging eten en douchen.  Het had geen zin om direct door te gaan, de stroom op de Eems was tegen.  Om twee uur was het terplekke doodtij en kon de reis naar de eerste haven in Nederland,  Delfzijl, worden voortgezet.  De Orm was nu weer binnen bereik van Scheveningen Radio, via de marifoon.  Het bleek dat het thuisfront had meegeleefd met het Vikingscheepje want er  vond een radio-interview plaats.  Aan het eind van de middag werd Delfzijl binnengelopen.  Hier kon het reddingsvlot worden teruggegeven.  Gelukkig was het niet nodig geweest, al was het op het nippertje.  Henri werd door vrienden uit Holwierde, de familie de Boer, te eten gevraagd.  Zo werd de terugkomst in Nederland een klein feestje. lunch

31-12-2018  ]