De route
ga naar route

Reis naar Oslo

Duitsland

Theo in de mast Als eerste haven in Duitsland werd Leer aangedaan.
Vervolgens werd de rivier de Leda op gevaren richting Oldenburg.  De Leda is een klein kronkelig getijde riviertje met erg veel stroom,  het is erg smal waardoor je elkaar niet goed kan passeren en  de kanten zijn met laag water erg hoog.  Aangezien de stuurman van de Orm bijna op waterhoogte zit,  kan hij dus niet goed zien of er andere schepen aankomen.  Hierom moest op de gevaarlijkste plaatsen iemand het "kraaiennest" in om goed uit te kijken.
Vervolgens ging de route via het Elisabeth Fehn Kanaal.  Dit kanaal heeft zes kleine sluisjes die allen door één sluiswachter  worden bediend.  Aangezien niet alle boten tegelijk geschut konden worden schoot het niet zo op,  maar dit was eigenlijk ook wel een aardig rustpunt in de soms wat jachtige reis.  Pas in het donker kwam de Orm uiteindelijk in Oldenburg aan.
Kuste kanaal De volgende dag ging de route via de getijde rivieren de Hunte en  de Weser naar Bremerhaven.  Hier moest goed worden uitgekiend wanneer er precies gevaren werd.  Stroom mee op beide rivieren ging niet, dus ging het er  om om in ieder geval zo min mogelijk last te hebben van stroom tegen.  De laatste rivier, de Weser, is behoorlijk breed en hier kon de Orm dan ook de zeilen hijsen.
Onderweg naar de volgende halte, Brunsbüttel, werd de plaats Otterndorf aangedaan.  Hier zou men eigenlijk door een sluis moeten,  maar deze was wegens reparatie buiten bedrijf.  Door de goede voorbereidingen die Henri had gedaan was hij hier al van op de hoogte en  had van te voren de trailer al naar Otterndorf gereden.  Met hulp van de plaatselijke vikingvereniging werd de Orm uit het water gehaald en  op de trailer gehesen,  om enige honderden meters verder weer te water gelaten te worden. ( Hoe deden de vikingen dit )
Na Brunsbüttel ging de Orm het Noord-Oostzeekanaal op.  Aangezien de Orm in alle vroegte vertrok werd het in zijn eentje geschut in  de enorme zeesluis.  Normaal gaan hier zeeschepen in die op deze manier niet om Denemarken heen te  hoeven te varen.  Aangezien je in het kanaal nergens mag afmeren, moest de nacht worden doorgebracht  in Rendsburg,  iets over de helft van het kanaal.  De volgende dag werd de reis voortgezet naar Kiel.

Kiel

In Kiel viel de Orm een hartelijk welkom ten deel.  Als eerste werd ze opgewacht door een vloot van modelboten.  Deze zouden de Orm het laatste stuk naar de stad begeleiden.
Toen deze vrolijke vloot het marine opleidingsschip de George Fock naderde blies  deze ter begroeting op de 7 mijls misthoorn.  De Orm retourneerde de groet, op een manier die bij een oud vikingschip past,  door middel van het blazen op een koeiehoorn.  Hierop streek het marineopleidingsschip, uit respect voor de Orm, als eerste de vlag.
Eenmaal in de stad aangekomen waren de Orm en zijn bemanningsleden eregast bij de  Kaiserliche Yacht Club,  een jachthaven, waar alleen zeer welgestelde mensen,  en zeer bijzondere schepen mogen komen.
Modelboot in Kiel

31-12-2018  ]